Aftonbladets och Expressens affiliateportaler

0 Comment

Aftonbladet och Expressen har skapat jämförelsesidor för svenska onlinecasinon där spelsajter jämförs utifrån kriterier som bonuspengar och free spins. Sidorna är affiliateportaler vilket innebär att det är annonser som tidningarna tjänar pengar på. Syftet med jämförelsesidorna är att locka spelare att registrera sig på nätcasinon. Tidningarna tjänar pengar om du som läsare klickar på länkar till casinot i deras guider.

Från den 1 januari måste alla casinon ha en svensk spellicens som utfärdas av Spelinspektionen. Jämförelsesidorna tittar på vilka erbjudanden som online casinon med svensk spellicens erbjuder om du registrerar ett nytt spelkonto. Konceptet med jämförelsesidor som är affiliateportaler är ingen nyhet, bland annat har Expressen sajter som jämför privatlån och olika typer av rabatter.

Annonsmärkning

Expressens jämförelsesajt heter Expressen Spelguiden. Här hittar du annonser för nätcasinon och vadhållning. Överst på varje sida så står det om det är en annons. Guiden drivs av Mytaste Group, ett företag som ligger bakom bland annat Expressen Låneguiden. Enligt den nya lagen är det lagligt för spelbolag med svensk licens att göra reklam i svenska medier.

Affiliateportaler för online casinon anses som det mest lukrativa av olika typer av guider, mer lönsam än affiliateportaler för lån. Aftonbladet har ingått samarbete med spelbolaget Cherry som driver bland annat Svea Casino, och Casinostugan. Cherrys affiliatebolag, Game Lounge, driver deras jämförelsesajt där du finner annonser om bonusar och erbjudanden. Annonsmärkning finns överst såväl som underst på varje sida.

Unik modell

Under den nya spellagen är det inga problem med konceptet med spelannonser. Dock är modellen på Expressens sajt unik på den svenska marknaden. Expressen tjänar pengar på spelaren så länge som den behåller spelkontot. Affiliateportaler ger en inkomst till Expressen som är på ”livstid” så länge som spelaren behåller kontot och förlorar pengar.

Långsiktiga inkomster

Intäkterna från affiliateportalen beror på vilket casino det gäller. Tidningen får en procent av pengarna som spelaren förlorar, efter att bonusar och administrationsavgifter har dragits av. Procentsatsen varierar mellan 10 – 45 procent. Att ta betalt för reklam är inget nytt, men vanligtvis så är intäkterna tidsbegränsade medan affiliateportalen är ett långsiktigt samarbete som generar intäkter under en lång tid.

Trygghet viktig i den nya spellagen

Spelguiderna har enbart länkar till sajter med svensk spellicens och fokus är på den svenska spelmarknaden. Den nya svenska spellagen strävar bland annat efter att minska spelberoendet. Spelare på sajter med spellicens måste sätta en insättningsgräns på alla casinon som de spelar på. Spelare kan stänga av sig från spelandet. Bonuserbjudanden är begränsade enligt lagen, endast ett per spelkonto och sajt.

Nya modeller för samarbeten

Expressen och Aftonbladet är två av Sveriges största nyhetssajter med några miljoner besökare varje dag. Partnership är något som är betraktas som mediemarknadens framtid. Steget mot spelguide med affiliateportaler har dock kritiserats. Aftonbladet har kritiserat utländska spelbolag, vilket är helt i sin ordning men många har förvånats över att de marknadsför spelbolag baserade på bland annat Malta via sina annonser.

Sammanfattning

Debatten om vad som är måttfull reklam för online casinon och oddsspel fortsätter i svensk media. Expressens och Aftonbladets spelguider följer den nya spellagen där reklam i media är tillåtet. Spelguiderna är tydligt märkta med text som visar att det rör sig om reklam. De nya spelguiderna bryter därmed inte mot den nya lagen från Spelinspektionen.